CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, March 15, 2008

Miz@Miey - kHidMat NegAra -

hOla...



Aku nk citer psl pengalaman yg paling besh sepanjang aku idup selama 19 tawun ni.. jeng.. jeng.. jeng.. aku di antare bratus2 owg yg btuah terpilih utk g PLKN ni.. huhuhu… besh gile.. mase first2 dpt tawu aku dpt g PLKN, mbr aku yg check kt internet n then die in4m kt aku.. aku ape lagi.. epi gile.. aku mmg hope sgt yg aku dpt g PLKN ni.. sbbnye aku mmg mnt gile bab2 xtvt lasak ni.. n then aku g cc nk tgk ngan mate kepale aku sndri kptusan nye.. aku dpt kt KEM HUTAN REKREASI AYER KEROH, MELAKA..

Aku kne lapor diri pada 1 Januari 2006 kt sane.. kirenye aku ni 1st intake r utk tahun 2006.. b4 dat, spatutnye aku kne bkumpul kt Stesen Bas Larkin.. tp disbbkan aku da pindah Kajang time 2, so parents aku anto sendiri g Melaka.. sampai ye sane, aku mmg xcited gile.. mst dpt mbr2 baru lg.. aku suke menambah mbr ni.. afta daftar, ktowg dibahagikan bilik msing2.. n then, ptg baru la ktowg dibahagikan mengikut kumpulan.,. kalo kt PLKN dipanggil company.. n aku dpt Company Alpha..




Kt PLKN, mcm2 xtviti lasak yg aku dpt wat such as flying fox, abseling, berkayak, berakit, kembara halangan, navigasi, meredah hutan, belukar, berkawad, berjoging n mcm2 lagi.. mmg besh sgt.. njoy gile.. even though penat n terlalu letih ngan jadual yg pack.. tp ttp besh.. wpun tiap2 pagi kne mangun kul 5 pagi n g surau solat berjemaah subuh berjemaah selama 3 bln.. afta dat, ktowg kne g PT ( Physical Training ) plak.. Sume xtvti2 ni juz nk membina keyakinan diri ktowg ye.. d samping dpt memberi ktahanan mental n fizikal kt ktowg..


Beside xtvti lsak yg ade.. ktwog gak dsediakan modul2 len such as kelas CB ( Character Building ), kelas kenegaraan n khidmat komuniti.. kelas CB byk mengajo ktowg cane utk membina semangat, melepaskan 10sen stlah pnt ngan xtvti2 fizikal, membentuk personaliti seseowg.. while clas kenegaraan plak bjlan serentak ngan khidmat komuniti.. clas knegaraan mgajo ktowg utk lbh sayangkan Negara.. tentang penubuhan sesebuah Negara, proses pilihanraya.. kirenye due2 clas ni diadakan utk merelease kan 10sen ktowg ni ha.. khidmat social plak mberi peluang kpd ktowg utk berbakti kpd masyarakat cam wat gtg-ryg kt satu kwasan 2 ke.. n 4 da same time ktowg dpt bgaul ngan msyrakat tmpt 2..





Yg paling aku x bley lupe kt PLKN 2 time group aku g Khidmat Komuniti kat Sekolah Henry Gurney, Telok Mas.. ktowg bley tgk live cane life diowg d sebalik tembok 2.. beside dat, yg besh time g melawat perkampungan orang asli.. tp owg2 asli kt c2 bknnye pakai cawat da.. da maju la.. moden lagi taw... pas2 ktowg gak di ajo pasal adat istiadat diowg.. pas2 diajo care nk wat diowg pye aksesori yg dipakai time prayaan2 tertentu.. hue3.. jd owg asli la jap..




lastly aku nk ckp yg aku bangge sgt coz aku terpilih g program ni.. aku da byk berubah dari pelbagai aspek.. aku da lagi berdisiplin.. pas2 da brani tampil ke depan.. yakin dengan diri sendiri... n aku lebih menghargai diri aku.. so, ape pun.. mmg besh g PLKN.. sume kenangan yg aku dpt kt sane xkan aku lupakan sampai bile2 n sentiase tersemat dlm sanubariku smpai bile2..

0 comments: